Signe Høirup Wille-Jørgensen aka Jomi Massage aka Speaker Bite Me ved, hvad hun vil, når hun skaber sin kunst. Uanset om hun skriver fire kompositioner til en Define Festival-koncert med Sønderborg Symfoniorkester, genopdager støjrocken i sin gamle rockgruppe eller laver sine performances på scenen.
”Der er en form for grådighed i mig, der gerne vil se det hele og opleve det med en vis grad af intensitet,” erkender hun og slår fast:
”Kunstens rolle er at være med til at skabe perspektiver i mit eget og andres liv. Kunsten er en del af dannelsesapparatet i samfundet ligesom skolen er det.”
Signe sidder i en sofa på Hotel Garni i Sønderborg med et krus kaffe foran sig og puster ud en sen aften efter en lang dags prøver med symfoniorkestret inden en fredags-koncert i Define-festivalen november 2018.
Væk fra mainstream
Emnet for samtalen er den kunst, hun skaber. Ofte i en egenartet og for nogle provokerende form, hvor hun bruger en mikrofon til at puste og hviske lyde ind i, optræder nøgen, synger og guitarspiller i en støjrock-gruppe og senest har udgivet en bog.
”Jeg håber, at min kunst rammer dig som den lussing, du ikke vil have,” siger hun om sin kunstpraksis, der går langt uden om mainstream-sporet.
I sin kunst forsøger hun at give andre en oplevelse af, at hun evner at smadre en endimensionel identitet i sig selv. Det gør hun for at finde en mere ægte plads i verden og det gør hun ved at se ud i verden og forholde sig aktivt til det, der sker rundt om hende.
”Jeg har altid været et menneske, der reagerer, og i dag, hvor jeg er 44 år, har jeg erfaringer nok til at finde mange ting spændende og ikke blot én ting,” forklarer hun.
Det handler om at sende det hele afsted, dele og modtage. Fordi det er sådan, jeg forbliver et menneske, der relaterer til andre menneskerSigne Høirup Wille-Jørgensen
Folk presses til angst
Samtidig har Signe aldrig helt forstået, hvorfor man skal finde ud af præcis hvordan man er, for at få sig en tryg og letforståelig identitet.
”Man skulle tro, at al den tryghed og velfærd, vi lever med i Danmark, vil skabe mod i mennesker. Men det gør det jo ikke. Tværtimod synes mange at blive bange over for det, andre kommer med, og de mister deres nysgerrighed.”
Hun tilføjer: ”Der er noget i det pres, mange mennesker sidder i – på job, i uddannelse, i privatlivet – der gør, at selvhævdelsens tid lever i bedste velgående. Som en måde at overleve på, måske.”
Vilje til udforskning
Netop nysgerrighed, undersøgelse og udforskning er nøgleord for Signes tilgang til at skabe sin kunst.
”Jeg vil kun arbejde med projekter, der tænder mig, og derfor værner jeg meget om min intuition, som mit kunstarbejde bygger på,” fortæller hun.
At bygge på intuition ser hun samtidig som en måde at ramme og forme sin egen visdom på. Også selv om den hele tiden er i farezonen for at blive pakket væk presset af alle de andre gøre- og formål, vi synes, at vi skal udrette i vores liv.
Fælles gensidighed
”Det er også blevet ekstremt tydeligt for mig, hvor meget mennesker har brug for hinanden,” slår hun fast.
”Det, jeg undersøger i min kunst, er, hvordan vi er til stede over for hinanden, og hvordan vi interagerer med hinanden. Derfor skal vi da også bruge hinanden til at finde ud af, hvordan vi kan gøre det, så vi kan udvikle os igennem det.”
Signe så det da også som en foræring dengang hun for snart mange år siden blev en del af et band, Speaker Bite Me, der havde så meget tyngde i at vide, at musikerne var fede sammen.
”Det gav noget solidt, men jeg følte det efterhånden falsk at være en del af et miljø, der hele tiden bare bekræftede hinanden i at være fede,” husker hun og understreger:
”Den form for samvær skaber en falsk tryghed, hvor jeg finder det mere udviklende at opfinde sig selv og samspillet med andre på nye måder.”
Skrevet af Steen Bille
Signe Høirup Wille-Jørgensen
Kunstner under navnet Jomi Massage, sanger og guitarist i støjrockgruppen Speaker Bite Me
46 år, bor i København med sin søn
komponist, musiker, sanger og performance-kunstner
har komponeret og opført fire kompositioner til Sønderborg Symfoniorkester ved Define Festival 2018
har lavet musik til radiodramaer, teaterstykker og film
skaber eksperimenterende lyduniversesr
ejer pladeselskabet The Being Music