På et tidspunkt må du sætte det, du længe har lavet, til side for at give plads til nyt, nye initiativer, nye udfordringer.
Det er et af de mange åbenhjertige udsagn fra Heidi Zilmer, vi 25 deltagere hørte, da vi i KulturHub Odder med mange interesserede besøgte den dygtige tapetkunstner og dekorationsmaler i hendes værksted.
Men hun gør det også klart, at hun er på vej i en ny retning, en mere kunstnerisk retning, hvor hun vil arbejde med andre materialer end tapetpapir uanset hvor kvalitetsstærkt og smukt det er.
Glas og papir skal udforskes
Efter mange års arbejde med håndtegnede motiver på særligt holdbart tapetpapir og opgaver med restaurering af gamle, slidte tapeter på historiske bygninger, føler Heidi Zilmer, at tiden er inde til at gå nye veje.
Hun ridser motiver eller tekster ind i glas og sætter bearbejdet papir bag, så det på én gang giver en anderledes virkning for den, der kigger, og en ny arbejdsform for dekorationsmaleren.
"Jeg mærker, at jeg vil gå i en mere kunstnerisk retning, der er løsere i sin form end mit perfektionistiske arbejde med tapeter. Måske kan jeg lære, at det er ok at fejle også, siger hun.
En leg med glas
Heidi Zilmer tester sig selv ved at ridse og skrive tekster på glas, sætte tapetpapir bag glasset og skabe et nyt udtryk. Hun vil gerne bevæge sig hen mod en mere kunstnerisk skaben efter mange års arbejde med de håndlavede tapeter.
Besøget hos Heidi Zilmer i hendes værksted ved Boulstrup har KulturHub Odder arrangeret for at give 25 deltagere chancen for at komme bagom det arbejde, en kunsthåndværker ellers kun viser i færdig form.
Dekorationsmaleren, som hun kalder sig selv, har i mange år genskabt eller nyskabt sine smukke tapeter til virksomheder som Louis Poulsen og til institutioner som Gammel Estrup Landbrugsmuseum, Poul Henningsen Hus, Aros Kunstmuseum, Moltkes Palæ og Gødstrup Sygehus.
Igennem de mange år hun højt anerkendt har arbejdet med sine bemærkelsesværdige tapeter har hun kaldt sig håndværker med baggrund i malerfaget.
Hun har såvel tradition som fornyelse med sig. Men nu erkender hun, at mærker et skifte i sin identitet fra at være håndværker til også at ville være kunstner.
Et liv i skønhedens navn
De utallige tapeter, Heidi Zilmer har frembragt i hånden, er smukke. I deres farvevalg, i de danske og nordiske motiver. Men skønheden vælder også ud af hendes værksted med bundter af brugte pensler, brede pensler og billedhilsener hængt op på bjælker, tapetruller lagt i bundter på reolhylder og bladguld glimter fra arbejdsbordet.
Det papir, der bruges til tapeter, er ikke hvilketsomhelst papir. Det skal kunne holde til bl.a. fugt og klare sig i årevis.
Derfor turer Heidi Zilmer rundt mellem de fabrikker i ind- og udland, der stadig producerer kvalitetsstærkt tapetpapir.
Da virksomheden Fionia lukkede sin produktion, besluttede firmaet at sende sine resterende store ruller papir til værkstedet i Boulstrup, fordi hun havde været en god kunde. Ni tons blev det til.....
Papiret er én ting. Valget af smukke farver, motiver der passer til modtagerens sted, produktion af en række prøveruller osv. hører med til den daglige opgave.
Men nu satser Heidi Zilmer på at blive unik med sine nye glas-bearbejdninger. Nu tør hun godt se i øjnene, at vejen frem er mere kunstnerisk styret med nogle frembringelser, der kan være hendes bidrag til fremtidens miks mellem håndværk og kunst.
At forny traditionen
Heidi Zilmer har altid følt sig stærkt forbundet til traditionen som maler og tapetkunstner. Hun har følt sig som en håndværker, der i stigende har fået lyst til at udvikle den tradition og anvende nye teknikker til sine produkter. Alle redskaber til det hænger og står klar i det 300 kvadratmeter store og skønne værksted.