Strengene blev Torbens skæbne
Torben Sloth Carlsen viser sine mandoliner og guitarer frem på museum i Borre

200 strengeinstrumenter på rad og række. På væggene, på gulvet, i glasmontrer, i nicher i væggen. Derfor besøger jeg endnu et lille museum Strengelegen i sin serie her på kulturhub.dk.

Her kan du se guitarer, mandoliner, indiske instrumenter, bouzouki mv, men dog ingen violiner, celloer mv. Kun spillemands-instrumenter.

Med de mange strengeinstrumenter er Torben Sloth Carlsens skæbne sat i system og et langt arbejdsliv kronet med et lille museum på 1. salen over en café, som hans søn og svigerdatter åbnede for to år siden i Borre på øst-Møn..

En lille by langs hovedvejen mellem Stege og Møns Klint, der har ligget forfalden og livløs hen i mange år. Men så ville de yngre væk fra storbyen og ind i roen, som de fandt i et mere og mere travlt caféliv.


Torben Sloth Carlsen er vild med mandoliner, der også er en del af på hans museum Strengelegen i Borre på Møn


Deres beslutning lokkede Torben Sloth Carlsen og hans kone med til Møn efter mange års liv og arbejde i det indre København. Dér havde han siden 1988 haft sit eget værksted, hvor han reparerede guitarer og giver nyt liv til dem for andre musikere som Signe Svendsen, Pernille Rosendal og Alberte Winding.

"Men jeg har bakset med egne instrumenter i 50 år med mandolinen som mit favoritinstrument", fortæller han glad fra sin stol på 1. salen. Her reparerer han stadig andres strengeinstrumenter, men nu som fritidsbeskæftigelse i sin pensionistalder.

Da jeg spørger ham, hvorfor det var vigtigt at sætte sig på 1. salen i den tidligere bankbygning til et museum for strengeinstrumenter, ler han og svarer:

"Så har vi jo rummet til koncerter" og nævner den Grammy-vindende violinist Bjarke Falgren som en af dem, han nyder at give en scene.


De står gulvet og hænger på væggene, guitarer, mandoliner og mange andre strengeinstrumenter i Borre


Torben Sloth Carlsen spiller selv på mandolin indimellem. Når det går vildt for sig, giver han og tre musikalske kolleger flere gange om måneden koncert uden for caféen under navnet Østmøn Band. I sommerperioden. Ellers inden for.

"Jeg har jo en fortid som musiker i Aarhus. Vi kaldte gruppen for Folkstow og vi spillede folkrock Frans Novak, Ulla Berg, Flemming Madsen og jeg", husker han. Sven Gaul, kendt fra TV2, hoppede af og til ind som trommeslager.

"De mest populære folkemusikgrupper i Aarhus dengang var jo Spillemændene. Men vi fik flere gange deres job, når deres trommeslager var fuld til at spille".

Selv slår han helst strengene an på en mandolin og oftest sammen med Ole Diemer, lokal ven, guitarist og også reparatør af guitarer.


Strengelegens instrumentsamling byder også på en den indiske sarod (til venstre), den traditionelle indiske Esraj (i midten) og den afghansk/asiatiske rubab kaldet "instrumenternes løve"  (til højre)

Mandolinen blev tidligt hans favoritinstrument. Den første købte han for 50 år siden i en periode, da han boede tre år i Italien og siden i Frankrig i syv år med sin kone.

"Sidst i 70'erne levede vi af at spille gaden dernede. Egentligt startede jeg med mandolinen af nød og så fordi den kunne høres på gaden", husker han.

"Jeg begyndte så at købe mandoliner på loppemarkeder eller antikvitetsbutikker overalt, hvor de ofte lå og flød, nogle gange til blot 100 kr.", fortæller Torben Sloth Carlsen.

Tit fandt dem i sin jagt på gamle instrumenter for at finde dele, han kunne bruge til at restaurere andre instrumenter med.

225 års instrumenter

"En udstilling af almindelige menneskers instrumenter" kalder Torben Sloth Carlsen sit museum på Møn, der bl.a. viser ensartetheden i guitarer og forskelligheden i mandoliner.

Han griner og giver sig selv titlen møndolivist.

Et modefænomen

Torben Sloth Carlsen har alle dage arbejdet med genbrug, når han tager dele fra en eller flere guitarer eller mandoliner til at gøre et instrument klar til brug.

Han begyndte at gøre reparation til sin levevej i København i 1988. Først i sin lejlighed i Farum, siden i 1998 i et værksted i Nansensgade før gaden blev hip.

"I de år var der en tendens til at se akustiske instrumenter som gammeldags og ude. Alt skulle være digitalt", forklarer han og siger videre:

"Der blev dog undervist i guitarspil på Rytmisk Center og så i 1992 startede en ny bølge for akustiske guitarer. I det år udkom Eric Clapton's "Unplugged" på cd og det satte gang i guitaristerne".

Skæbnens ironi er nu, at 200 af hans strengeinstrumenter er endt på et museum...


Nordiske instrumenter er selvfølgelig også at se på museet: Forrest til venstre en dansk træskoviolin, forrest til højre en norsk hardangerfele, midt i en svensk nøgleharpe og bagest en finsk kantele


I Strengelegen museet er f.eks. en mandolin ikke bare en mandolin. De findes i mange udgaver, men som oftest med flotte påsatte dekorationer, f.eks. blomster på de italienske mandoliner.

"Jeg har ikke to, der er ens", slår Torben Sloth Carlsen fast og tilføjer, at mandoliner fra Italien, Frankrig, Tyskland er forskellige fra hinanden.

Han ser ikke ret mange danske musikere spille på mandolin. Måske fordi instrumentet historisk set blev valgt af Socialdemokratiet, som dannede deciderede mandolin-orkestre, mens Dansk Kommunistisk Parti valgt den russiske balalajka. Instrumentet blev et politisk redskab.

"Der blev ellers importeret mange mandoliner til Danmark dengang. Men det er så dem, jeg siden klunsede mig til", smiler han.

Musikanter liver op

Mellem de mange instrumenter i museet står små skulpturer af musikanter med en mandolin eller guitar i hånden. Lavet i keramik, porcelæn eller træ giver de et øjebliksbillede af det, instrumenterne blev brugt til.

Gademusikanter og gøglere bragte de lette instrumenter med sig rundt i gaderne og på torve for at score sig en skilling. Ligesom Torben Sloth Carlsen og hans kone gjorde for mange år siden i Italien og Frankrig.

I dag spiller han ikke på sine indkøbte og udstillede instrumenter, men kun på sin egen mandolin, guitar, bas eller fløjte.


Særlige instrumenter

Blandt de 200 udstillede instrumenter har Torben Sloth Carlsen en guitar fra 1802, tiden i overgangen mellem barokken og romantikken.

"Jeg udstiller bl.a. en baslut i flammet birk a la den Evert Taube spillede på til sine viser. Den er fra 1900-1920. Jeg har også en fransk mandolin, som har tilhørt komponisten Niels W. Gades onkel," siger han og tilføjer:

"Jeg udstiller også en dansk-bygget flamencoguitar fra 1929 lavet af T.H. Lund, der var bygningsingeniør og som var med til at tegne danske landevejsbroer. Men han skabte også en guitar".

Men især én type guitarer er han selv glad og stolt over, ja ligefrem vildt begejstret for: Den håndfuld trashguitarer han selv har bygget og som ser vilde ud på gulvet i hans værksted.

"Der findes jo Stratocasters og Telecasters. Men jeg ville gerne skabe min egen udgave af en guitar bygget af dele fra ubrugelige instrumenter og som jeg kan spille på", forklarer han.

Han fandt dele til hver enkelt guitars krop og hals i en container, andre dele blev taget fra andre guitarer og vupti, trashguitaren var opfundet.


Ni trashguitarer på række ligner nok almindelige guitarer, men de er håndbyggede af dele fra andre ubrugelige guitarer og sat sammen til 'nye' guitarer

Fritidssjov i dobbelt forstand

I dag forener Torben Sloth Carlsen fint tre hyggelige elementer i sin pensionisttilværelse:

Han reparerer andres instrumenter for sjov. Han hygger sig i det sociale liv, der er opstået i Café Borre, og han griber selv mandolinen engang imellem for at spille for et publikum uden for eller i caféen.

"Vi er en trio bestående af Jonas Wegner på guitar og sang, min søn Émile Carlsen på bass'n'drum og sang samt så mig på mandolin. Vi spiller akustisk folkrock og covers", fortæller han og nævner numre af Bob Dylan, Neil Young, Kim Larsen, Kinks, John Mayall og Eagles.

Torben Sloth Carlsen er også den ene af fire musikere i kvartetten Strengeleg. Hvor han spiller mandolin, spiller Nils Bonne på bas, Lasse Luffe trommer og percussion samt Ole Diemer guitar.

"I den trio spiller vi en række af mine egne kompositioner plus en række jazzklassikere og latinnumre", siger han.

Den samme nu som dengang

Efter at have rodet med guitarer, som han kalder det, siden 1968, efter at have bygget sin egen første el-guitar med en krop skåret ud af et strygebrædt, og efter at have arbejdet som reparatør af strengeinstrumenter i 50 år er han på en måde samme sted som dengang.

Hans værksted i Nansensgade blev nærmest en kult for mange musikere for hans lowfi tilgang til arbejdet og den ikke-machoagtige atmosfære på stedet.

I dag sidder han stadig på en lav træstol og reparerer instrumenter omgivet af guitarer, mandoliner, værktøj og med 200 strengeinstrumenter fra hele verden blot en trappegang væk fra værkstedet og ind i museet, han kalder Strengelegen.

Tekst og fotos: Steen Bille


Strengelegen Museet ligger på Klintevej 386, 4791 Borre, Møn. Museet har åbent to dage om ugen: Onsdag og fredag kl. 13-16.

Serien om mindre museer rummer også: Morten Korchmuseet - Hoved Skolemuseum & Kvindehøjskole - Dansk Klokkemuseum

En nørkleaften med hygge og historier
Rude Strand Højskoles forstander Helle Bak Holvad er gæst